سایت در حال بارگذاری است ...

نمای ساختمان خود را چگونه انتخاب کنیم؟

نمای ساختمان خود را چگونه انتخاب کنیم؟

نمای ساختمان جزو مراحلی از ساختمان است که ممکن است مدت زیادی افکار ما را به خود مشغول کند. زیرا نمای ساختمان در حقیقت جلوه بیرونی خانه است و هرچه این جلوه زیباتر و بروزتر باشد قطعاً در قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود. یک نمای زیبا می تواند ساختمان شما را در محله یا حتی سطح شهر شاخص کند.

متاسفانه بسیاری از افراد ابتدا خانه خود را می سازند و بعد به فکر طراحی نما می افتند، در این صورت طراح نما گزینه های چندانی برای طراحی در اختیار ندارد و ناچار طراح باید از وضع موجود تبعیت کند. طراحی همزمان پلان و نما، اما میتواند گزینه های بیشتری را در اختیار طراح قرار دهد.

بهتر است نمای ساختمان همزمان با طراحی پلان، طراحی شود. نمایی که همزمان با پلان طراحی شود نیازی به تخریب دیوارها و کنسول ها نداشته و این یعنی هزینه و کار کمتر.

انتخاب سبک نمای ساختمان

انتخاب سبک نمای ساختمان مهمترین مرحله طراحی نما است. چه سبکی برای نمای ساختمان من مناسب است؟ چه عواملی در انتخاب سبک نما تاثیرگذار هستند؟!چگونه میتوان نمای مناسب خود انتخاب کرد؟

عوامل زیادی در انتخاب سبک نمای ساختمان دخیل هستند که باید مورد توجه و مطالعه قرار بگیرند.

1- توجه به نمای همسایگی ها:

هماهنگی نماها در یک شهر، یک محله، یک خیابان و یک کوچه از جمله عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. هماهنگ بودن نماها در یک شهر یا حداقل در سطح یک محله یا خیابان میتواند جلوه بصری زیبایی خلق کند. متاسفانه در بسیاری از شهرهای ایران توجهی به این مهم نمیگردد و ما شاهد ناهماهنگی و ناهمگونی بسیاری در نمای ساختمان ها هستیم.

قرار گرفتن یک نمای رومی در کنار یک نمای مدرن به هیچ عنوان از لحاظ بصری و ریتم، با هم هماهنگ نخواهند شد.

وظیفه هماهنگ کردن نماها برعهده کمیته نما در شهرداری است. اما با توجه به اینکه در بسیاری از شهرها کمیته نما یا وجود ندارد یا فعالیت چندانی ندارد، این امر برعهده معماران و طراحان نما است.

توجیه کارفرما، وقتی نمایی ناهماهنگ میخواهد ممکن است کار را کمی پیچیده کند، اینجاست که مهارت معمار و طراح نما میتواند کار ساز باشد و نمایی طراحی کند که هم خواسته کارفرما را براورده سازد و هم ناهماهنگی با نمای همسایه ها به وجود نیاید.

2-  ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات و تاثیر آن در نما:

هر سبکی از نما خصوصیات خاص خود را دارد و متریال مخصوص به خود را می طلبد. برای مثال نمای رومی با سنگ، زیبایی و جلوه خود را بدست می آورد. اگر این نما با کامپوزیت اجرا شود، قطعاً آن زیبایی و جذابیت را نخواهد داشت. نمای سنتی با آجر زیبا خواهد بود، اگر آنرا با مثلاً سیمان اجرا کنید دیگر نمای سنتی نخواهد بود.

بنابراین توجه به متریال خاص هر سبک زیبایی و جلوه آن سبک را دو چندان میکند. این نکته باعث میشود که هر سبکی را نتوان برای هر ساختمانی اجرا کرد. چرا که اگر مخصوصاً ارتفاع ساختمان زیاد باشد دیگر دست طراح در اعمال هر سبکی بسته خواهد بود.

نمای رومی، نمای مراکشی و نمای کلاسیک که قسمت اعظم متریال آنها سنگ است، هم هزینه زیادی دارد و هم وزن ساختمان را سنگینتر می کند، بنابراین در ساختمانهای بلندمرتبه استفاده از این نوع نماها کار چندان ساده ای نیست.

بهتر است این سبک از نماها را در ساختمانهایی با ارتفاع کمتر از 23 متر استفاده نمود که کار نما در نهایت هم زیباتر خواهد شد و هم از نظر اقتصادی به صرفه تر بوده و خطرات کمتری از نظر استحکام و لرزش ساختمان هنگام زلزله در پی خواهد داشد.

3- توجه به اقلیم:

اقلیم هم میتواند در رنگ مصالح و متریال مصرفی در نما تاثیر بگذارد و هم در نوع متریال. برای مثال در اقلیم معتدل و مرطوب استفاده از مصالحی که کمترین جذب آب را دارند در اولویت است، گرچه رنگ در درجه دوم اهمیت قرار دارد. برای اقلیم گرم و خشک مصالحی که گرمای کمتری در خو ذخیره میکنند باید استفاده شود، ضمن اینکه رنگ در این اقلیم مهم است و هرچه نور بیشتری منعکس کند بهتر است.

در اقلیم سرد و کوهستانی مصالح تیره ای که گرمای بیشتری در خود ذخیره میکنند در اولویت است.

4- استحکام مصالح نما:

این مساله زمانی اهمیت دو چندان می یابد که ساختمان ما در منطقه زلزله خیز بنا شده باشد. در این مناطق استفاده از مصالح و متریال های سبک و یکپارچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، مانند سیمان و یا انواع گچ ضد آب که وقتی اجرا میگردند هم در یک لایه نازک قابل اجرا هستند و هم به صورت یکپارچه درخواهند آمد.

این امر برای ساختمانهای بلند حتی اگر در مناطق زلزله خیز هم نباشد صادق است.

سنگ و آجر اگرچه زیبا و مستحکم هستند اما به دلیل اینکه بصورت تکه های جزیی به نما می چسبند همیشه خطر جدا شدن انها و سقوط شان وجود خواهد داشد. مخصوصا اگر در حین اجرا اشتباهی صورت بگیرد و این مصالح به صورت اصولی اجرا نگردند.

5- توجه به نوع کاربری ساختمان:

نمای ساختتمان

نمای هر ساختمانی باید خبر از درون ساختمان هم بدهد. اگر ساختمان مسکونی است باید نمای متناسب با آن کاربری انتخاب شود.

در حقیقت نمای ساختمان نباید گمراه کننده باشد. این امر مخصوصا برای ساختمان های تجاری بسیار مهم است.

6- توجه به نورپردازی ساختمان:

اگر می خواهید ساختمان خود را نورپردازی کنید و این امر برایتان مهم است، از متریالهایی باید استفاده کنید که به خوبی نور را منعکس و پخش می کنند. شما هرگز نمی توانید یک ساختمان اجری را به خوبی ساختمانی که با متریال سفید و براق اجرا شده است نورپردازی کنید، زیرا آجر نور را منعکس نمیکند و این برای نورپردازی خوب نیست.

نمای ساختمان مدرن

———————————————————-

ممکن است پاورپوینت زیر برایتان مفید باشد!

پاورپوینت اشتباهات رایج در حین اجرای اسکلت بتنی

amir aziznezhad

8 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !